Wednesday, August 12, 2009

kenapa???

semua akan percaya apa yang dilihat oleh mata dan apa yang diperlakukan secara zahir...
susah sgt ker nak menilai menggunakan mata hati?....
entah lah...
biar saja apa pandangan org lain... yg penting, Allah Maha Mengetahui...
keikhlasan dan kejujuran tak perlu dizahirkan...

macam-macam perangai org dlm dunia ni kan...
ada yg pandai berkata-kata, ada yg lurus bendul...
dunia... dunia.... duniawi....

3 comments:

  1. Mmg btul tu ayong.Manusia merupakan pelakon di pentas dunia.Pelakon yg baik boleh mbawa pelbagai watak.watak sedih,nakal,jahat,kaya, miskin dsb. tapi itu sume hanya lakonan.kehidupan mereka yg sebenar adalah diluar filem.
    Bgitulah halnya dgn manusia dlm dunia ni.Ada yg mlakukn ssuatu pkrjaan tu hanya dihadapan org2 trtntu je.misalnya dihdpn ibu dan ayah,dihdpn boss,dhdpn kkasih.Dhdpn mreka tadi,bukn main lg rajinnya,baiknya,sopannya,pmurahnya dan ape2 laginya.Ini yg dkatakn ada udang dsebalik batu.keihlasan tiada.Org yg benar2 ikhlas,akn mlakukan suatu tanpa mghrpkn blsn.mrk lakukn ssuatu krn ada rasa dari dlmn dgn niat Lillahi Tala.Perkara yg dilakukn adalah sama je sama ada dihdpn org mahupun ktika takde org.krn bg mrk Allah maha mlihat dan mengetahui.Ketika mberi, mereka tidak mghrpkn balasan,ktika tgn kann mberi tgn kiri tak taupun.Ssudah mberi mrk tak hebah2kan pun.Masyaallah susah nak cari spesis manusia bersifat mcm ni.kan.

    ReplyDelete
  2. Kadangkala kita terlalu cepat menilai.. sampai kita lupa apa yg telah kita lakukan terhadap orang lain.. Kita juga selalu merasakan kita benar sehingga lupa untuk mengenang kembali kesilapan diri..
    Jadi untuk berlaku adil pada diri dan orang lain, renung kembali apa yg telah kita lakukan pada orang lain dan kenapa orang lain bersikap sedemikian.. tentu ada sebabnya kenapa ianya berlaku begitu.

    ReplyDelete
  3. betul tu... kita kena lihat dari mata hati... setiap manusia pasti ada kelebihan dan kekurangan. cuma kita perlu tahu dimanakah kekuatan kita.

    semua wanita itu cantik... cuma kita perlu cari dimanakah cantik diri kita. sbb itu ada lelaki yang suka dengan wanita yang berisi, ada lelaki yang suka wanita yang kurus. ... pelik tapi benar.. fikir fikir kan lah.... huhu

    ReplyDelete